باشگاه مخاطبان یا باشگاه وفاداری

خانه وبلاگ کسب و کار باشگاه مخاطبان یا باشگاه وفاداری

باشگاه مخاطبان یا Customer Club چیست؟

برنامه‌ی مشتریان وفادار (باشگاه مخاطبان، باشگاه مشتریان یا باشگاه وفاداری) یک استراتژی بازاریابی است که به مشتریان وفادار خود که اغلب با یک کسب‌وکار در ارتباط هستند، پاداش می‌دهد. با پاداش دادن به صورت مکرر می‌توانید وفاداری مشتری خود را بیشتر کنید و به به این ترتیب پیشرفت کسب‌وکار خود را تضمین کنید. در واقع هرچه مشتریان وفادارتر باشند، پاداش بیشتری دریافت خواهند کرد. این پاداش و مزایا می‌تواند به صورت کوپن، محصولات رایگان، مزایا یا تخفیف از شرکت‌های دیگر و غیره باشد. باشگاه مخاطبان، مشتریان شما را ترغیب می‌کند تا به خرید از شرکت شما ادامه دهند و یا از خدمات شما به طور مداوم استفاده کنند. ایجاد یک باشگاه مخاطبان

آیا ایجاد یک باشگاه مخاطبان برای کسب‌وکار شما نیاز است؟

ایجاد باشگاه مخاطبان یا باشگاه وفاداری کار مثبت و سودآوری به نظر می‌رسد اما آیا این کار برای همه‌ی کسب‌وکارها مناسب است؟ در بعضی موارد ایجاد باشگاه مخاطبان موثر نیست. به عنوان مثال می‌توان به شرکت‌هایی اشاره کرد که مشتریان آنها به طور نامنظم و به ندرت خرید می‌کنند. در این حالت شرکت نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی مشتریان خود را ترغیب به خرید بیشتر کند و درنتیجه نمی‌تواند از مزایا و سود حاصل از این باشگاه‌ها بهره‌مند شود.

مشتری باید از اهمیت باشگاه مخاطبان و مزایای آن آگاه باشد

اطلاع مشتریان از وجود باشگاه مخاطبان و درک ارزش آن، پایه‌ی اصلی موفقیت یک باشگاه مخاطبان است. برای مثال، سوپرمارکت‌های بزرگ یا سالن‌های مد به صندوق‌داران خود آموزش می‌دهند تا از خریداران در مورد عضویت آنها در باشگاه مخاطبان سوال بپرسند. اگر مشتری عضو این باشگاه نباشد در مورد مزیت‌های آن نکاتی را بیان می‌کنند و از آنها می‌خواهند که عضو باشگاه مخاطبان شوند. حتما شما هم در فروشگاه‌ها با چنین موردی مواجه شده‌اید. به عنوان یک کسب‌وکار از تمام امکاناتی که دارید استفاده کنید تا به مشتریان خود یادآوری کنید یک باشگاه مخاطبان دارید. این امکانات می‌تواند وب‌سایت شرکت، کاغذ خرید یا فیش خرید، شیکه‌های اجتماعی و غیره باشد.

اهمیت باشگاه وفاداری مشتریان برای کسب‌وکار

وفاداری مشتری به معنای تمایل او به خرید یا استفاده از خدمات یک شرکت به خاطر تجربه‌ی خوب و لذت‌بخشی است که داشته است. یکی از اصلی‌ترین دلایل برای ارتقای وفاداری مشتریان این است که این مشتریان می‌توانند باعث رشد سریع‌تر کسب‌وکار شما شوند. دلایل دیگری نیز برای اهمیت تاثیر وفاداری مشتریان بر موفقیت شما وجود دارد. هدف شرکت‌ها جذب و نگهداری مخاطبان و مشتریان است. مشتری‌ها زمان و پول خود را صرف برندهایی می‌کنند که می‌شناسند. این مشتریان همچنین به دوستان و آشنایان خود نیز در مورد این برندها و تجربیات خرید خود اطلاعات می‌دهند که این امر باعث ترافیک بیشتر و بازاریابی کلامی (بازاریابی دهان‌به‌دهان) می‌شود. وفاداری مشتری بعلاوه باعث ایجاد اعتمادی قوی بین برند و مشتریان شما خواهد شد. همانطور که می‌دانید بدست آوردن مشتری‌های جدید زمان‌گیرتر و پرهزینه‌تر از حفظ مشتریان موجود است. تحریک و تجهیز مشتریان موجود برای دعوت مشتری‌های دیگر از طریق تبلیغات، شرکت‌ها و فروشنده‌ها را به وجد می‌آورد. اما چه طور می‌توان چنین کاری انجام داد؟ چطور می‌توان مشتریان راضی و خشنود را به تبلیغ‌‌کنندگانی وفادار تبدیل کرد؟ سیستم امتیازدهی در باشگاه مخاطبان

از سیستم ساده‌ی امتیازدهی استفاده کنید

این شیوه یکی از ساده‌ترین راه‌های موجود است. باشگاه مشتریان وفادار امتیازهایی بدست می‌آورند که با این امتیازها می‌توان پاداش‌هایی خاص دریافت کرد. اگر باشگاه مشتریان وفادار بر اساس امتیازدهی را انتخاب می‌کنید، بهتر است امتیازدهی به صورت ساده و قابل درک باشد. اگرچه سیستم امتیازدهی یکی از معمول‌ترین روش‌ها برای باشگاه مخاطبان است اما لزوما قابل استفاده برای هر کسب‌وکاری نیست. این روش بیشتر برای مشاغلی کاربردی است که خریدهای روزانه یا گاه به گاه را تشویق می‌کند، مانند دیجی‌کالا.

از یک سیستم طبقه‌بندی شده برای وفاداری اولیه و تشویق به خریدهای بیشتر استفاده کنید

ایجاد تعادل بین پاداش‌های دست‌یافتنی و مطلوب برای خیلی از شرکت‌هایی که به دنبال برنامه‌های باشگاه مخاطبان (یا باشگاه وفاداری) هستند یک چالش بزرگ است. یکی از راه‌های مقابله با این چالش اجرای یک سیستم طبقه‌بندی شده است که به وفاداری اولیه پاداش می‌دهد و فرد را تشویق به خریدهای بیشتر می‌کند. می‌توان از پاداش‌ها و هدیه‌های کوچک برای آغاز کار شروع کرد و سپس با بالابردن ارزش هدیه‌ها آنها را تشویق به خرید بیشتر نمود. تفاوت اصلی بین این روش و روش امتیازدهی این است که مشتریان به جای پاداش‌های طولانی مدت، پاداش‌های کوتاه مدت دریافت می‌کنند.

پاداش‌های غیرنقدی برای مشتریان در باشگاه مخاطبان

پاداش‌های غیرنقدی برای مشتریان خود تعیین کنید

برای شناخت و درک صحیح از مشتریان نیاز است ارزش‌ها و خواسته‌های آنها را شناسایی کنید. با هدف قرار دادن ویژگی‌های آنها می‌توانید مشتریان خود را تشویق کنید. درحالی که بعضی از شرکت‌ها یا کسب‌وکارها می‌توانند کد تخفیف یا کوپن تبلیغاتی به مشتریان خود بدهند، برخی از مشاغل ممکن است با هدیه‌هایی غیرنقدی موفقیت بیشتری در جذب مشتری کسب کنند. این کار ارتباطی منحصربفرد با مشتریان می‌سازد و اعتماد و وفاداری را بیشتر می‌کند.

برای ارائه‌ی پیشنهادات فراگیر با یک کسب‌وکار دیگر شریک شوید

مشارکت‌های استراتژیک برای باشگاه وفاداری مشتریان می‌تواند راه موثری برای حفظ مشتری‌ها و رشد و پیشرفت شرکت یا کسب‌وکار شما باشد. اما با چه کسب‌وکاری مشارکت کنید بهتر است؟ این مساله به شناخت شما از مشتری‌ها، نیازها و فرآیندهای خرید آنها بستگی دارد. وقتی برای مشتریان خود کالا یا خدمتی متناسب با نیازهایشان (جدای از خدمات و کالاهای خود) فراهم می‌کنید به آنها نشان می‌دهید برای نیازها و چالش‌های آنها اهمیت قائل هستید. بعلاوه این کار به شما کمک می‌کند کسب‌وکار خود را توسعه دهید و به مشتریان شریک خود نیز دست پیدا کنید.

یک باشگاه مخاطبان مفید برای مشتریان خود ایجاد کنید

تا حالا شده قبل از خرید یک محصول به نظرات افراد دیگر در مورد آن سری زده باشید؟ مساله این است که مشتری‌ها بیشتر از اینکه به فروشنده اعتماد داشته باشند به مشتری‌های دیگر اعتماد دارند. افراد مختلف با ارائه‌ی نظرات خود در مورد یک خدمت یا محصول در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های نظردهی آن را در معرض دید همه قرار می‌دهند. شما می‌توانید با مدیریت باشگاه مخاطبان که امکان تعامل مشتری‌ها با یکدیکر را فراهم می‌کند از این موضوع به نفع خود استفاده کنید. مشتری‌ها را ترغیب کنید تا در مورد یک محصول، عیب‌ها و یا جنبه‌های مثبت آن صحبت کنند و نظر خود را ارائه دهند. از نظرات مثبت و یا منفی مشتری‌های خود می‌توانید در راستای پیشرفت کسب‌وکار خود استفاده کنید. سیستمی که به نظرات مشتریان خود اهمیت می‌دهد به مرور زمان باعث رضایت بیشتر مشتری‌ها و جلب اعتماد آنها می‌شود. باشگاه مخاطبان

سخن آخر

ایجاد باشگاه مخاطبان راهی بسیار عالی برای جذب مشتریان وفادار بیشتر و معرفی و تبلیغ برند و کسب‌وکار شما به افراد بیشتر است. کلید اصلی موفقیت، شناخت مشتری‌ها و بهبود چگونگی ارائه‌ی محصول یا خدمات خود به آنهاست. برای ارتباط بیشتر با مخاطبان خود بعلاوه می‌توانید از وجود شبکه‌های اجتماعی بهره ببرید. محبوبیت شبکه‌های اجتماعی فرصتی عظیم برای برندها و کسب‌وکارها برای ارتباط با مشتریان است. شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر راه‌های جالبی برای پاسخ به درخواست‌های شکایت مشتریان ارائه می‌دهند. اعطای امتیاز به مشتریان برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند راهی عالی برای جذب مشتریان بیشتر باشد. در انتها به شما پیشنهاد می‌کنیم برای خواندن مطالب بیشتر به وب‌سایت حوزه هنری دیجیتال مراجعه کنید.

برچسب ها:
دسته بندی ها: کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *