تولید محتوا چیست و چگونه می‌توان از آن کسب درآمد کرد؟

خانه وبلاگ دیجیتال مارکتینگ تولید محتوا چیست و چگونه می‌توان از آن کسب درآمد کرد؟
حتما شما هم این جمله را شنیده‌اید که "محتوا پادشاه است". این جمله اغلب در دنیای بازاریابی آنلاین و بازاریابی محتوا گفته می‌شود. در واقع اعتقاد بر این است که تولید محتوا به ویژه محتوای متنی، در موفقیت یک سایت اهمیت بسیار زیادی دارد. محتوا بخش مهمی از زندگی ما را در بر می‌گیرد. چرا محتوا حائز اهمیت است؟ مطالب و محتواها ما را از موضوعات مختلف آگاه می‌سازند، به پرسش‌های ما پاسخ می‌دهند، ما را سرگرم می‌کنند، محتواهای طنز باعث شادی و لبخند ما می‌شوند، راهنمای ما در تصمیمات مختلف هستند و غیره. محتوا به شما کمک می‌کند تا مخاطبان و مشتریانی را به سوی خود جلب کنید و بازدیدکنندگان جدیدی را به سایت خود بیاورید و در نهایت درآمدزایی کنید. تولید محتوا فرآیند تولید ایده‌هایی است که مورد علاقه‌ی خریداران و مخاطبان شما باشد. برای این ایده‌ها باید محتوای متنی یا تصویری تولید کنید و اطلاعات مورد نظر را در بلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک و فرمت‌های دیگر در دسترس قرار دهید.   چرا تولید محتوا مهم است ؟  

چرا تولید محتوا مهم است؟

تولید محتوا یکی از روش‌های بازاریابی ربایشی است. وقتی شما محتوایی تولید می‌کنید در واقع شما اطلاعاتی رایگان و کاربردی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهید، مشتریان بالقوه را به سمت وب سایت خود جذب می‌کنید و مشتریان فعلی را از طریق تعامل کیفیت نگه می‌دارید. تولید محتوا برابر است با رشد در کار و تجارت. پس بهتر است استراتژی‌ها و معیارهای مهم مربوط به تولید محتوا را یاد بگیرید.      

برنامه‌ریزی و استراتژی‌های تولید محتوا

ساختن خانه بدون نقشه، مجسمه بدون طرح یا شرکت بدون هدف و ماموریت امکان‌پذیر نیست. بنابراین، بدون برنامه و هدف، تولید محتوا هم غیر ممکن است. در غیر این صورت ممکن است از اهداف خود دور شوید. استراتژی تولید محتوا شامل همه چیز است، از برند و لحن گرفته تا چگونگی ارتقا و بهبود محتوا و در نهایت استفاه‌ی مجدد از آن. در ادامه چگونگی ایجاد محتوا مرحله به مرحله را توضیح خواهیم داد.   اول اهداف را مشخص کنید سپس به سمت تولید محتوا بروید.  

اهداف محتوای خود را تنظیم کنید

استراتژی محتوای شما باید بر اساس اهداف بازاریابی شما بنا نهاده شده باشد. اهداف شما می‌تواند جذب بازدیدکننده‌های بیشتر باشد و یا خرید محصولات و غیره. وقتی که اهداف خود را مشخص کردید هر محتوایی که تولید می‌کنید باید مطابق با اهداف و خروجی‌های مورد نظرتان باشد. به طور خلاصه، اول اهداف را مشخص کنید سپس به سمت تولید محتوا بروید.    

تعیین مخاطب

تولید محتوا چیزی بیشتر از دانستن نوع محتوایی است که می‌خواهید تولید کنید! ابتدا باید بدانید مخاطب شما کیست، چطور می‌خواهید با آنها صحبت کنید و کجا آنها را پیدا می‌کنید؟ کلید موفقیت ایجاد محتوا این است که مخاطب حس کند مستقیما با او صحبت می‌کنید. تنها راه انجام دادن این کار این است که با بازدیدکنندگان، مخاطبان و مشتریان خود ارتباط خوبی برقرار کنید. شما باید طوری آنها را بشناسید که یک دوست قدیمی را می‌شناسید. باید از موانع، مشکلات، چالش‌ها و ترس‌های آنها آگاه باشید. به همین ترتیب نیاز است خروجی‌های احتمالی، راه‌حل‌های رویایی و بزرگترین نیازها و آرزوهای آنها را درک کنید. به خاطر داشته باشید شما در حال بازاریابی برای کسانی هستند که می‌خواهند ارتباط برقرار کنند.  

تکیه کردن به مسیر خریدار

وقتی در تهیه‌ی محتوا به نیازهای خریدار توجه کنید مطمئن خواهید بود که هیچ بازدیدکننده‌ای ناامید نمی‌شود و هر فردی که وارد وب‌سایت شما می‌شود اطلاعات مفید و مرتبط با آن چیزی که می‌خواهد را دریافت می‌کند. آگاهی، توجه و انتخاب مسیری است که خریدار طی می‌کند. شما باید قالبی برای محتوای خود انتخاب کنید که مناسب هر کدام از این مراحل باشد. یک بازدیدکننده‌ی جدید در مرحله‌ی آگاهی نیازی به گزارشی از محصولات شما ندارد اما یک چک لیست یا پست که در مورد آن نکاتی را مطالعه کند، بسیار مناسب است.   بررسی محتوا چیزی است که به آن نیاز خواهید داشت.  

بررسی محتوا

چه تولید محتوای خود را بدون مسیر مشخص تولید کرده باشید و چه در تمام مسیر یک استراترژی را دنبال کرده باشید، بررسی محتوا چیزی است که به آن نیاز خواهید داشت. بررسی محتوا صرفا تهیه‌ی فهرست از کارهایی است که انجام داده‌اید و سپس سازمان‌دهی آنها به گونه‌ای که متناسب با برنامه‌ی محتوایی جدید شما باشد. این فرآیند می‌توان شامل بازنویسی یا پر کردن خلاهایی باشد که مخاطب شما متوجه آنها می‌شود.   شما باید محتوای خود را متناسب با خریداران خود تنظیم کنید.  

انتخاب قالب مناسب

شما باید محتوای خود را متناسب با خریداران خود تنظیم کنید. یعنی در قالبی که برای مخاطب شما در ساده‌ترین و لذت‌بخش‌ترین حالت ممکن باشد. قالب محتوایی شما می‌تواند پست بلاگ، ویدئو، اشکال گرافیکی، کتاب اینترنتی، روزنامه دیواری، پادکست یا هر چیز خلاقانه‌ی دیگری باشد. مادامی که این محتوا متناسب با مخاطب شما باشد، در مسیر درستی قرار دارید. بعلاوه لازم نیست برای هر محتوایی که ایجاد می‌کنید فقط یک قالب را انتخاب کنید. شما باید بتوانید محتوا را در هر قالب که هست با سرعت مناسب تهیه کنید.   یکی از راه‌های کسب درآمد، تولید محتوا است.  

کسب درآمد از طریق تولید محتوا

یکی از راه‌های کسب درآمد، تولید محتوا است. اگر کسی با روند و استراتژی‌های تولید محتوا که به آنها اشاره کردیم، آشنایی داشته باشد می‌تواند روش‌های کسب درآمد در این مسیر را نیز بدست آورد. الگوی کسب درآمد از طریق تولید محتوا به دو دسته تقسیم می‌شود.  

دسته‌ی اول: کسانی که محتوا محصول نهایی آنهاست.

در این حالت محتوا آن چیزی است که فرد برای عرضه کردن دارد. به این ترتیب به دو روش می‌تواند کسب درآمد کند.

فروش مستقیم محتوا

یکی از روش‌های کسب درآمد از طریق تولید محتوا، فروش مستقیم آن است؛ برای مثال فروش کتاب اینترنتی، فایل‌های آموزشی صوتی یا تصویری، پادکست و یا هر چیز خلاقانه‌ی دیگر. بعضی از تولیدکنندگان محتوا به خاطر جلب رضایت مشتری به همراه محتوای خود خدمات دیگری نیز ارائه می‌دهند. برای مثال به همراه فایل‌های آموزشی خود فرصت بیان پرسش‌های مربوطه و پاسخ دادن به آن را برای مشتریان خود فراهم می‌کنند.

جذب حمایت‌های مالی

برای محتوای خود می‌توانید از اسپانسر و حمایت‌های مالی بهره ببرید. بعلاوه می‌توانید با تولید محتوا برای یک رابط یا اسپانسر درصدی از میزان فروش را (معمولا بسته به تعداد کلیک‌ها) دریافت کنید. به این توتیب، با تبلیغ و یا نوشتن مطلب برای یک محصول خاص و یا تولید محتوا برای افراد دیگر می‌توانید کسب درآمد کنید.  

دسته‌ی دوم: کسانی که تولید محتوا برای آنها ابزاری برای بدست آوردن مخاطب است.

در این مورد، محتوا روشی برای جذب مخاطب و فروش محصولات و کالاهای مورد نظر است. از رایج‌ترین روش‌های کسب درآمد به این شیوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بازاریابی رابطه‌ای یا Affiliate marketing

در این روش با نوشتن مطلب یا ایجاد لینک مخاطب را به سمت محصول یا خدمات خاصی هدایت می‌کنید و به این ترتیب پورسانت خود را دریافت می‌کنید. هرچقدر تعداد مخاطبان بیشتر باشد درآمد شما هم بیشتر خواهد بود.

ریپورتاژ آگهی: بررسی خدمات یا محصولات سایت‌های دیگر

با نوشتن نقد یا نظر خود در مورد محصولات یا خدمات یک سایت می‌توانید کسب درآمد کنید. نکته‌ی مهم در این کار این است که نباید صرفا به نکات مثبت یک محصول اشاره کنید. گاهی اوقات لازم است صداقت داشته باشید و از جنبه‌های دیگری نیز آنها را مورد نقد و بررسی قرار دهید.   تولید محتوا باید با توجه به اصول و استراتژی‌های خاص خود انجام شود.  

سخن پایانی

همانطور که اشاره کردیم تولید محتوا یکی از روش‌های جدید کسب درآمد است. تولید محتوا باید با توجه به اصول و استراتژی‌های خاص خود انجام شود تا نتیجه‌ای موثر در بر داشته باشد. تولید محتوای منحصربفرد، با کیفیت بالا، جالب و مرتبط به طور قابل توجهی می‌تواند مخاطبان را جذب کند و نقش بسزایی در فروش محصولات یا خدمات داشته باشد. در بازاریابی محتوا آنچه میزان موفقیت شما را تعیین می‌کند، کیفیت محتوای ارائه شده است. در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه‌ی مطالب بیشتر به وب‌سایت حوزه هنری دیجیتال سری بزنید.

برچسب ها:
دسته بندی ها: دیجیتال مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *