چگونه یک نام برای کسب‌وکار و وبسایتمان انتخاب کنیم؟

خانه وبلاگ کسب و کار چگونه یک نام برای کسب‌وکار و وبسایتمان انتخاب کنیم؟

انتخاب نام مناسب برای کسب‌وکار یا وب‌سایت – چرا و چگونه؟

انتخاب یک نام مناسب برای کسب‌وکار یا وب‌سایت می‌تواند تاثیر زیادی بر موفقیت و شناخته شدن شما داشته باشد. یک نام اشتباه یا نامناسب مشتری‌ها را به خود جذب نخواهد کرد و در مقابل یک اسم واضح و قدرتمند می‌تواند در تلاش‌های شما برای بازاریابی و برندسازی بسیار موثر باشد. انتخاب یک نام تجاری عالی که متمایز، به یادماندنی، دارای تلفظ آسان و جذاب باشد عنصری مهم در ایجاد یک برند موفق است. نام‌ها باعث متمایز شدن شرکت‌ها، کسب‌وکارها، خدمات یا محصولات می‌شوند و به این ترتیب مشتری‌های خاص و همیشگی خود را خواهند داشت. اما باید به خاطر داشته باشید که محصولات، خدمات و اطلاعاتی که شما در اختیار مشتری یا مخاطب خود قرار می‌دهید به نام و برند شما هویت و ارزش می‌دهد. اما در مورد نام‌گذاری یک وب‌سایت یا کسب‌وکار به چه نکاتی باید توجه کرد؟ در ادامه‌ی مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت.

ایجاد یک استراتژی درست

انتخاب یک نام از یک استراتژی برند شفاف آغاز می‌شود. بدون این استراتژی هیچ چهارچوبی برای انتخاب نام و هیچ بنیادی برای بنای کسب‌وکار وجود ندارد. در بعضی خدمات یا کسب‌وکارها انتخاب نام شوخ طبعانه و غیرجدی حرفه‌ای به نظر نمی‌رسد. بنابراین لازم است با داشتن استراتژی اطمینان حاصل کنید نام مناسبی برای کسب‌وکار خود انتخاب کرده‌اید.

از متمایز بودن نام کسب‌وکار خود اطمینان حاصل کنید

متمایز بودن در میان هزاران برند دیگری که وجود دارند هم نکته‌ی قابل توجهی است. نام‌هایی که خاص و متمایز هستند همیشه به یاد می‌مانند و باعث متمایز شدن برند شما در میان دیگر برندها می‌شود. شاید فکر کنید همه‌ی نام‌های خوب یا آدرس‌های وب خوب را قبلا گرفته‌اند! اما مطمئن باشید که می‌توانید نام‌هایی منحصربفرد و موثر برای کسب‌وکار یا وب‌سایت خود انتخاب کنید.

حواستان به جنبه‌ی زبانی و معنای جهانی نام مورد نظر باشد!

اسمی که برای کسب‌وکار یا وب‌سایت خود انتخاب می‌کنید باید قابل فهم و بیان آن نیز ساده باشد. در انتخاب نام توجه کنید تمام روش‌هایی که ممکن است اشتباه خوانده شود یا معنای دیگری داشته باشد را در نظر بگیرید. شاید بهتر باشد با یک زبان‌شناس مشورت کنید تا در مورد معنا و مفهوم آن در زبان‌های دیگر نیز به شما کمک کند.

نظرسنجی از مخاطبان

با مخاطبان هدف خود صحبت کنید. در نهایت، باید از آنها بپرسید: آیا این نام برای بازار و کسب‌وکار شما مناسب است؟ آیا معنی با ارتباطی منفی به ذهن متبادل می‌کند؟ آیا از ویژگی‌های برند شما پشتیبانی می‌کند؟ به این ترتیب برای تصمیم‌گیری نهایی خود تحقیق کنید. انتخاب نام مناسب برای کسب‌وکار یا وب‌سایت

انتخاب بهترین نام دامین (دامنه)

انتخاب نام دامنه‌ی مناسب برای وب‌سایت، بر موفقیت شما بسیار تاثیرگذار است. اگر از نام دامنه‌ی اشتباهی استفاده کنید تغییر دادن آن می‌تواند به نام تجاری و رتبه‌بندی وب‌سایت شما در گوگل آسیب برساند. به همین خاطر است که از همان ابتدا باید بهترین نام دامنه را انتخاب کنید. در ادامه‌ی این مطلب به روش‌ها و نکاتی برای انتخاب نام دامین مناسب اشاره می‌کنیم.

از کدام پسوند برای دامین استفاده کنیم؟

وقتی نام دامنه برای وب‌سایت خود انتخاب می‌کنید می‌توانید مطمئن باشید ".Com" همیشه بهترین گزینه است. طبق تحقیقات 43 درصد از نام دامین‌ها دارای پسوند ".Com" هستند. اما چرا؟ این مساله به این خاطر است که ".Com" شناخته‌شده‌ است و به یادآوردن آن نیز بسیار آسان است. اگرچه وب‌سایت‌های موفق زیادی با پسوندهای ".net" و ".org" وجود دارند اما بهتر است برای وب‌سایت خود از دامنه‌ی ".Com" استفاده کنید.

نام‌های قابل برند شدن بهتر از نام‌های کلی هستند!

همیشه نام‌هایی که قابل برند شدن هستند از نام‌های کلی بهترند. به یاد داشته باشید که نام دامنه‌ی شما همان چیزی است که بازدیدکنندگان شما را با آن پیدا می‌کنند، به خاطر می‌سپارند و درنهایت به اشتراک می‌گذارند. این نام پایه و اساس برند شماست.

نام‌های کوتاه بهتر از نام‌های بلند هستند

به طور کلی وقتی صحبت از طول نام دامنه است، کوتاه بهتر از طولانی است! طبق تحقیقات انجام شده به طور معمول نام دامنه‌ها متوسط چیزی حدود 12 حرف است. این مساله نشان می‌دهد بهتر است نام دامنه‌ی خود را مختصر انتخاب کنید. کلمه‌ای بین 6 تا 14 حرف می‌تواند مناسب باشد با وجود این، هر چه کوتاه‌تر، بهتر! از کدام پسوند برای دامین استفاده کنیم؟

نامی که نوشتن و تایپ کردن آن آسان باشد!

به چند تا از مشهورترین وب‌سایت‌های جهان فکر کنید. چه نام‌هایی به ذهنتان می‌رسد؟ نام‌هایی مثل گوگل (Googleفیس بوک (Facebookتوییتر (Twitterیاهو (Yahoo) و غیره. نکته‌ی مشترک بین همه‌ی این نام‌ها این است که تایپ همه‌ی آنها بسیار آسان است. بازدیدکنندگان شما باید بتوانند نام دامین شما را بدون مشکل تایپ کنند. اگر قرار باشد چند بار حروف دامنه را چک کنند و درکی از آن پیدا نکنند پس نام دامنه‌ی شما دشوار است!! البته بدتر از همه این است که نام دامنه‌ی شما را اشتباه تایپ کنند و دقیقا وارد وب‌سایت دیگری شوند! برای اینکه از نام انتخابی خود مطمئن شوید از چندین نفر بخواهید حرف به حرف آن را از حفظ بگویند. اگر اکثر آنها در بیان آن مشکل دارند بهتر است آن را ساده‌تر کنید.

اطمینان حاصل کنید تلفظ نام مورد نظر شما آسان است

همانقدر که نوشتن نام دامنه باید آسان باشد گفتن آن نیز باید باشد! تلفظ آسان نام دامنه باعث می‌شود بازدیدکنندگان به صورت دهان به دهان تبلیغ وب‌سایت شما را بکنند و به این ترتیب به اشتراک گذاشتن آن با دوستان و مشتریان بالقوه آسان‌تر می‌شود. البته برای اینکه آسان بودن بیان آن را بررسی کنید می‌توانید از روش مورد قبلی استفاده کنید. اسم دامنه را روی کاغذی بنویسید و از چندین نفر بخواهید آن را بخوانند. اگر اکثر آنها در خواندن نام مورد نظر مشکل دارند تکلیف مشخص است! پس بهتر است به خاطر داشته باشید: دو چیز باعث می‌شود نام دامنه‌ی شما به راحتی بین افراد منتقل شود:
  1. نوشتن آسان
  2. تلفظ آسان

از قراردادن خط فاصله یا اعداد در نام دامنه اجتناب کنید

همانطور که گفتیم خواندن و نوشتن آسان نام دامین بسیار مهم است. قراردادن خط فاصله یا عدد در نام دامنه البته این قانون را بهم می‌زند! برای مثال تصور کنید نام فیس بوک اینطور نوشته می‌شد: "Face-Book"! در این صورت هر بار که کسی می‌خواست در مورد آن صحبت کند یا آدرس آن را به کسی بدهد باید به خط فاصله هم اشاره می‌کرد! در این صورت مطمئن باشید فیس بوک هرگز جهانی نمی‌شد. انتخاب بهترین نام دامین

کلام آخر

شاید انتخاب نام دامین مناسب در ابتدا به نظرتان دشوار برسد اما به هرحال این تصمیم مهمی است که باید گرفته شود. با این حال با کمی تحقیق و استفاده از روش‌های مناسب می‌توانید نامی مناسب برای وب‌سایت یا کسب‌وکار خود انتخاب کنید. نکاتی که در این مطلب بیان کردیم را به خاطر بسپارید و در مرحله‌ی بعد تحقیق و انتخاب دامنه‌ی مناسب را شروع کنید. دقت داشته باشید در طی این فرآیند چند نام پشتیبان هم داشته باشید تا درصورتی که دامنه‌ی مورد نظر شما دردسترس نبود از آنها استفاده کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای خواندن مطالب بیشتر سری به وب‌سایت حوزه هنری دیجیتال بزنید. نام برای کسب‌وکار یا وب‌سایت

برچسب ها:
دسته بندی ها: کسب و کار

2 کامنت برای "چگونه یک نام برای کسب‌وکار و وبسایتمان انتخاب کنیم؟"

    • سلام خیلی از توجه شما ممنونیم.
      امیدواریم این مطلب که اختصاصا درباره انتخاب نام تجاری مناسب برای کسب و کارهای آنلاین بود، براتون مفید واقع شده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *