چگونه از گیمیفیکیشن در تولید محتوا استفاده کنیم؟

خانه وبلاگ دیجیتال مارکتینگ چگونه از گیمیفیکیشن در تولید محتوا استفاده کنیم؟

گیمیفیکیشن (Gamification) چیست؟

گیمیفیکیشن (یا بازی‌سازی) افزودن خصوصیات و مکانیسم‌های بازی‌گونه به محیط‌های غیربازی مانند بازاریابی محتوا، وب‌سایت‌ها، انجمن‌های آنلاین، سیستم‌های مدیریت یادگیری و غیره است. هدف گیمیفیکیشن تعامل با مصرف‌کنندگان، کارمندان و یا شرکا برای همکاری، به اشتراک‌گذاری و تعامل است. در جهانی که افراد در حوزه‌ی بازاریابی آنلاین دائما به دنبال یافتن راه‌های جدید و خلاقانه برای جذب مخاطب هستند، گیمیفیکیشن در تولید محتوا می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. گاهی اوقات، این گیمیفیکیشن به صورت سرگرمی و گاهی به نوعی آموزش است و البته در عین حال به عنوان نوعی ردیابی هدف و نظارت بر پیشرفت است. همه‌ی این موارد در افزایش تعامل کاربر و آگاهی و آشنایی با برند موثر خواهد بود. گیمیفیکیش چیست؟

ارزش تجاری گیمیفیکیشن

بازی‌سازی یا گیمیفیکیش در اصل ایجاد انگیزه برای تاثیرگذاری بر نتایج کسب و کار است. وقتی که افراد در ابتکار بازی‌سازی شما تعامل و شرکت می‌کنند در واقع بهترین راه برای تعامل با تجارت، محصولات، خدمات و یا برند شما را می‌آموزند. ارزش تجاری گیمیفیکیشن فقط به این مشارکت ختم نمی‌شود. تعامل از طریق این بازی‌ها داده‌های مهمی برای شما فراهم می‌کند که می‌تواند بر فعالیت‌های بازاریابی و اهداف عملکرد شما تاثیرگذار باشد. تعامل با هر مشتری یا کارمند به شما اطلاعاتی می‌دهد که هر شرکت‌کننده زمان خود را کجا صرف می‌کند و چه فعالیت‌هایی باعث ایجاد علاقه‌ی آنها می‌شود. ارزش تجاری گیمیفیکیشن

استفاده از گیمیفیکیشن در تولید محتوا

استفاده از بازی برای جلب مشتری به یک برند، محصول یا حتی یک سرویس و خدمات، یک استراتژی بازاریابی بسیار موثر است. تولید محتوا و به طور کلی بازاریابی محتوا یک اصل اساسی برای دستیابی به موفقیت در کمپین‌های دیجیتالی است. با این وجود، بازی‌ها به عنوان محتوا در حال تبدیل شدن به روشی محبوب برای معرفی نام تجاری و همینطور جذب مشتری است. گیمیفیکیشن، همانطور که گفتیم، استفاده از بازی در محیطی است که به طور عادی به بازی مرتبط نیست. گیمیفیکیشن راهی برای ایجاد انگیزه است. اساسا، بازی‌سازی مشتریان بالقوه‌ی شما را درگیر نوعی رقابت خلاقانه می‌سازد. گیمیفیکیشن چیزی فراتر از تماشای یک ویدئو یا خواندن یک متن هوشمندانه است؛ در واقع گیمیفیکیشن به مشتریان شما اجازه می‌دهد به شیوه‌ای کاملا جدید و خلاقانه با برند شما تعامل برقرار کنند. بعلاوه خوب است این بازی‌سازی مهارت یا دانش جدیدی به مشتریان شما بیاموزد و چه بهتر اگر چیزی هم برنده شوند. وقتی کاربران شما از یک بازی لذت ببرند بیشتر امکان دارد لینک و یا بازی شما را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارند. گیمیفیکیشن در تولید محتوا

چرا باید از گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی و تولید محتوا استفاده کنیم؟

اول از همه به این خاطر بازی‌سازی محتوا مهم است که می‌تواند برای مخاطب شما سرگرم‌کننده باشد. افراد فقط محتوای شما را نمی‌خوانند آنها به طور فعال با آن ارتباط برقرار می‌کنند و در این مسیر پاداش‌هایی دریافت می‌کنند که آنها را ترغیب می‌کند در کمپین شما شرکت کنند. در واقع بازی‌سازی محتوا مشارکت آنها در سایت را بهتر می‌کند. این به معنای سئوی بهتر، بازدیدکنندگان بیشتر و در نهایت مشتری‌ها و فروش بیشتر است. شناسایی مخاطب و بکارگیری گیمیفیکیشن در تولید محتوا

نکات بکارگیری گیمیفیکیشن در تولید محتوا

اگر می‌خواهید برای کاربران و مخاطبان خود بازی یا مسابقه‌ای طراحی کنید ما پنج نکته‌ی مهم برای این کار را به شما خواهیم گفت.
  1. مخاطب خود را بشناسید.

مهم نیست شما چه کسی هستید، مهم این است که بدانید از نظر جمعیتی مشتری و مخاطبان شما چه کسانی هستند. بررسی مخاطبان از نظر سن، جنس، پیشینه‌ی فرهنگی یا ترکیبی از همه‌ی اینها به شما امکان می‌دهد تعیین کنید چه بازی‌هایی برای آنها جذاب‌تر می‌تواند باشد.
  1. تحقیق کنید

چه نوع بازی‌هایی وجود دارد و برای چه کسانی موثر هستند؟ کدام بازی بهتر است؟ جدای از انتخاب بازی متناسب با مخاطب، محیط بازی‌ها نیز بسیار مهم است. برای مثال یک بازی اتومبیلرانی شاید بیشتر مورد پسند آقایان باشد تا خانم‌ها. بعلاوه بازی‌های مهارتی باید مطابق با سن و سایر عوامل فرهنگی باشد وگرنه مشتریان بالقوه را خسته می‌کند و موارد دیگری که با تحقیق باید آنها را در نظر گرفته باشید.
  1. انگیزه چیست؟

افراد مختلف خیلی اوقات برای برنده شدن چیزهای رایگان وارد یک مسابقه یا بازی می‌شوند. برنده‌های بازی شما می‌توانند یک محصول، کد تخفیف یا هر چیز دیگری به عنوان پاداش دریافت کنند.
  1. بهترین رسانه کدام است؟

شبکه‌های اجتماعی همه یکسان نیستند. کمپین شما شاید بیشتر از فیس بوک یا توییتر مناسب ایسنتاگرام باشد. دانستن اینکه چطور می‌توان از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف به مخاطب رسید و چه کسی و با چه هدفی از این رسانه‌ها استفاده می‌کند، بسیار مهم است.
  1. بررسی و تست

بررسی کردن نظر مشتری نیز راهی برای درک نیازهای آنهاست. شاید سوالات شما خیلی دشوار یا آسان هستند و یا شاید ظاهر بازی برای مخاطبتان جذاب نباشد. درک اینکه جمعیت مخاطبان با جنبه‌ی خلاقانه‌ی شما چطور ارتباط برقرار می‌کند راهی کلیدی برای راه‌اندازی یک کمپیین گیمیفیکیشن موفق است. سرگرمی در رسانه‌های اجتماعی روشی است که باعث می‌شود افراد زیادی برای دیدن و مشارکت در کمپین شما شرکت کنند.

استفاده از گیمیفیکیشن در اینستاگرام و تولید محتوا

سرگرمی در رسانه‌های اجتماعی روشی است که باعث می‌شود افراد زیادی برای دیدن و مشارکت در کمپین شما شرکت کنند. راه و روش‌‌های زیادی هست که بازاریابان شبکه‌های اجتماعی برای تقویت تعامل استفاده می‌کنند، مانند روش فالو یا دنبال کردن صفحات دیگر، خریدن لایک و دنبال‌کننده و غیره. مشکل این روش‌ها این است که تعامل سازنده‌ای ایجاد نمی‌کنند. تشویق کردن افراد با جایزه یکی از بهترین راه‌های انتخاب شده و واقعی است که باعث می‌شود به برند شما روی آورند. بازی‌سازی یک کمپین در اینستاگرام و تشویق شرکت‌کنندگان با جوایز مختلف راه خوبی برای افزایش مشارکت در اکانت اینستاگرام است. دادن یک فعالیت به کاربران و جایزه دادن به آنها در صورت کامل کردن یک فرایند و پروسه بسیار انگیزه‌بخش است و سود آن برای یک کسب و کار این است که نام تجاری شما در سطح وسیع‌تری معرفی می‌شود. از نمونه‌های گیمیفیکیشن در اینستاگرام می‌توان به این مورد اشاره کرد. از شرکت‌کننده‌ها خواسته می‌شود مراحل زیر را انجام دهند:
  1. صفحه‌ی مورد نظر را دنبال کنید.
  2. پست را لایک کنید.
  3. کامنت بگذارید و یکی از دوستان خود را تگ کنید.
  4. صفحات دیگری که منشن شده‌اند را فالو کنید و همین روند را برای آنها انجام دهید.
برای موفقیت بازی‌سازی در مسیر درست باید دقت و صبر زیادی داشته باشید.

بهترین روش‌های گیمیفیکیشن در تولید محتوا

بازی‌سازی موفق یک شبه به دست نمی‌آید. برای موفقیت در این مسیر باید دقت و صبر زیادی داشته باشید. در ادامه می‌توانید با برخی از بهترین تمرین‌های گیمیفیکیشن آشنا شوید:

بررسی محتوا و جذابیت آن برای مخاطب

نگاهی صادقانه به مطالب و پلتفرم خود بیاندازید تا از ایده‌آل بودن آن برای گیمیفیکیشن مطمئن شوید. گیمیفیکیشن نمی‌تواند تجربه‌ای موفق برای یک کاربر فرعی ایجاد کند اما اگر تجربه‌ای مهیج و جذاب باشد مخاطبان خود را جذب خواهد کرد.

تعیین یک بازه‌ی زمانی

گیمیفیکیشن یک استراتژی بلند مدت است نه یک حرکت ساده و یکباره. بهتر است یک بازه‌ی زمانی ایده‌آل برنامه‌ریزی کنید تا کاربران بتوانند با گذشت زمان تجربه‌ی خود را ایجاد کنند.

زمان بازاریابی را مشخص کنید

گیمیفیکیشن یا بازی‌سازی باید بر اساس استراتژی و بدون عجله باشد. مشخص کنید چه زمانی تصمیم دارید سایت یا برنامه‌ی خود را بازی‌سازی کنید و برای این کار به چقدر تلاش و زمان نیاز دارید.

نتایج را بررسی کنید

درک دقیق اهداف تجاری و چگونگی تعیین اهداف بسیار مهم است. در این فرایند لازم است بررسی کنید آیا گیمیفیکیشن موفقیت‌آمیز بوده است؟ نتایج چیست؟ چطور می‌توانید پیشرفت و ارتقا پیدا کنید؟ گیمیفیکیشن یا بازی‌سازی یک استراتژی عالی برای بازاریابی محتوا است.

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم در مورد گیمیفیکیشن نکاتی را بیان کنیم. گیمیفیکیشن یا بازی‌سازی یک استراتژی عالی برای شماست تا بازاریابی محتوای خود را ارتقا داده و مخاطب هدف خود را به شیوه‌هایی جدید به سمت خود جذب کنید. با بکارگیری و توجه به نکاتی که گفته شد می‌توانید در زمینه‌ی فعالیت خود موفقیت بیشتری کسب کنید. برای خواندن مطالب و مقالات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت حوزه هنری دیجیتال مراجعه کنید.

برچسب ها:
دسته بندی ها: دیجیتال مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *