برند (Brand) چیست؟
برند (Brand) یا مارک، روشی بازاریابی است که در آن یک شرکت یک نام، نماد و طرح را طراحی میکند که مختص آن شرکت باشد. این کار به شناسایی محصولات آن شرکت و تمایز آن با سایر محصولات و خدمات کمک میکند. برند از آن جهت مهم است که نه تنها باعث ایجاد تاثیری اولیه بر ذهن مخاطب میشود، بلکه به مشتریها و خریداران شما امکان میدهد بدانند چه انتظاری باید از شرکت شما داشته باشند.
برندسازی راهی برای متمایز کردن خود از شرکتهای دیگر است و مشخص میکند چه چیزی شما را از انتخابهای دیگر بهتر میسازد. در یک کلام، برند شما نمایانگر واقعی شما به عنوان یک تجارت یا کسبوکار است.
چرا برندسازی مهم است؟
بیشک برندسازی به خاطر تاثیری که بر روی کسبوکار شما دارد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برندسازی میتواند درک مردم از نام تجاری شما را تغییر دهد و میتواند باعث ایجاد تجارتی جدید و افزایش آگاهی از برند شود. در ادامه به دلایل اهمیت برندسازی میپردازیم.
برندسازی باعث شناخته شدن شما میشود
مهمترین دلیل برای اهمیت برندسازی برای کسبوکار این است که نام و برند، چگونگی شناخته شدن کسبوکار شما را تعیین میکند و آن را برای مشتریها به یادماندنی میکند. لوگو یا آرم هم یکی از موارد مهم در برندسازی است.
برند و افزایش ارزش تجاری
وقتی میخواهید کسب وکاری را آغاز کنید تعیین برند بسیار مهم است. یک برند قوی میتواند با دادن قدرت نفوذ بیشتر، ارزش آن کسبوکار را بالا ببرد. یک برندسازی موفق به خاطر ایجاد یک جایگاه مستحکم در بازار، شرکت و کسبوکار را به یک فرصت سرمایهگذاری جذابتر تبدیل میکند.
برندسازی و بدست آوردن اعتماد
برند سازی و هویت بخشیدن به یک کسبوکار به شناخت محصولات کمک میکند. این مساله به نوبهی خود باعث جلب اعتماد مشتریها میشود. برند یا مارک محصول را با نامی ارائه میدهد که قابل اعتماد است.
کمک به بازاریابی
بازاریابی نیاز به هویتی دارد که باید ارتقا یابد. ارتقا دادن یک محصول دارای برند آسانتر از یک محصول بدون نام و برند است.
برند شما اعتبار شماست!
در دنیای بازار و تجارت امروز یک برند موفق باید از جنبههای مختلفی در برقراری ارتباط و تجربه استوار باشد؛ کاربرد برند در مواردی همچون:
- استفادهی محیطی مثل ویترین فروشگاه یا دفتر کار
- بستهبندی، پاکت و غیره
- وبسایت یا بازاریابی آنلاین
- فروش و خدمات به مشتری و موارد دیگر
ساختن یک برند فرآیندی است که نیاز به استراتژیهایی دارد. اگرچه تمام تلاشهایی که انجام گیرد منجر به ایجاد رابطهای طولانی مدت با مشتریها خواهد شد. این مساله به نوبهی خود باعث افزایش مداوم آگهیها و فروش و همینطور بازاریابی دهان به دهان میشود. به این ترتیب با یک برند موفق حمایت از محصولات و خدمات خود از جانب مشتریان را بدست خواهید آورد.
خلق برند چیست؟
تعریف ایجاد و خلق برند همان ایجاد آگاهی در مورد تجارت یا کسبوکار شما با استفاده از استراتژیها است. هدف از این کار ایجاد تصویری منحصربفرد و ماندگار در بازار است. برندسازی را میتوان به سه مرحله تقسیم کرد:
- استراتژی برند
- هویت برند
- بازاریابی برند
استراتژی برند
استراتژی برند نحوهی متفاوت ، قابل اعتماد ، به یادماندنی و دوست داشتنی بودن برند شما را به مشتری ایدهآل خود ترسیم میکند. برند شما میتواند هدف، وعدهها و نحوهی حل مشکلات را به مردم منتقل کند. این اولین قدمی است که برای ایجاد یک نام تجاری یا برند از ابتدا، باید در نظر بگیرید.
یک استراتژی برند موثر و جامع باید شامل اجزای زیر باشد:
- پیریزی و شناخت برند
- تحقیق و تفحص در مورد رقبا
- مخاطب هدف
- صدای برند
- پیام و داستان برند
استراتژی برند بخشی مهم و اساسی در ایجاد یک برند موفق است. این یکی از زمینههایی است که خیلی از مشاغل از آن چشمپوشی میکنند زیرا میخواهند یکباره وارد طراحی و بازاریابی شوند.
هویت برند
هویت برند روشی است که شما آن را با تصاویر، پیامرسانی و تجربه به جامعه و افراد منتقل میکنید. استراتژی برند بر چگونگی ارائهی هویت تاثیر میگذارد و برای بیشترین تاثیرگذاری مورد هدف قرار میدهد. عناصر هویت برند شما باید به طور مداوم در تمام کانالها بکاربرده شود. به این ترتیب تجارت شما قابل شناسایی میشود.
هویت برند شما شامل اجزایی همچون موارد زیر است:
- لوگو
- رنگ و فونت
- طراحی وبسایت، صفحه و غیره
- محتوا
- تبلیغات
- چاپ یا بستهبندی و غیره
بازاریابی برند
بازاریابی برند روشی برای شناساندن و آگاهی دادن نسبت به محصول یا خدمات از طریق ایجاد ارتباط بین ارزشها و مخاطب قرار دادن بازار درست است. تقویت تصویر برند شما میتواند از طرق مختلف بازاریابی دیجیتال، به طور موثر انجام شود. مواردی همچون: تجریهی کاربر، سئو و بازاریابی محتوا، بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و غیره.
این کانالها همه با همدیگر برای دستیابی به آگاهی و رشد نام تجاری و برند شما اساسی هستند.
چطور برندی محبوب بسازیم؟
اول - هدف برند خود را تعیین کنید
هر برند موفق هدفی قدرتمندانه در پس خود دارد. شما هم باید هدف خود را تعیین کنید. عمیقا جستجو کنید و آن دسته از حقایقی را پیدا کنید که میتواند برند شما را از دیگران متمایز کند.
دوم - در مورد برندهای رقیب کسبوکار خود تحقیق کنید
شما هرگز نباید کاری را شروع کنید که برندهای بزرگ به آن مشغول هستند. شما باید از کاری که آنها انجام میدهند کاملا آگاه باشید. در مورد رقبای اصلی و مهم خود تحقیق کنید. برای مثال در مورد تلاش آنها برای موفقیت برندشان تحقیق کنید. برای اثرگذاری یک برند لازم است، شناخت و به خاطرسپردن آن برای مشتریها آسان باشد.
سوم – مخاطبان هدف برند خود را مشخص کنید
اصل اساسی ساخت برند شما تعیین مخاطب هدف است. هنگام ایجاد برند خود به خاطر داشته باشید دقیقا سعی در مخاطب قرار دادن و دستیابی به چه کسانی هستید. شما رسالت و پیام خود را برای برطرف کردن نیازهای آنها باید تنظیم کنید.
بعلاوه باید درک درستی از شخصیت مخاطبان خود داشته باشید. مواردی همچون سن، جنس، محل زندگی، درآمد، سطح تحصیلات و غیره باید در نظر گرفته شود.
چهارم – پیام برند خود را بسازید
آیا به ماموریت و رسالت برند خود فکر کردهاید؟ در واقع شما باید بیان واضحی از اهداف برند و کسبوکار خود داشته باشید. جمله و بیانیهای در مورد ماموریت و رسالت، هدف وجود داشتن شما را منعکس میکند.
کلام آخر
برندسازی فرآیندی منظم است که برای ایجاد آگاهی و افزایش وفاداری مشتریها استفاده میشود. این کار مستلزم برنامهریزی و آمادگی برای سرمایهگذاری در آینده است. برند یا نام تجاری عبارت است از غنیمت شمردن تمام فرصتهای موجود برای بیان اینکه چرا مشتریها باید از میان چند کسبوکار، شما را انتخاب کنند.
تمایل به پیشرفت، پیش گرفتن از رقابت و ارائهی بهترین ابزار برای دستیابی به مشتریها دلایلی هستند که کسبوکارها و شرکتها به دنبال تعیین برند برای خود هستند.