سئو سایت چیست؟
سئو سایت یا بهینهسازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) فرآیند بهبود سایت برای افزایش بازدید آن در جستجوهای مرتبط است. هدف بیشتر مشاغل افزایش بازدید وبسایت و رتبهبندی بالا برای عبارتهای جستجو در موتورهای جستجویی مثل گوگل، بینگ، یاهو و غیره است. هرچه صفحات وبسایت در نتایج جستجو رتبهی بهتری داشته باشند احتمال جلب توجه و جذب مشتریان احتمالی و موجود به سمت وبسایت و تجارت شما بیشتر خواهد بود.
با توجه به تعریف سئو اگر وبسایتی دارید و میخواهید بازدید بیشتری در آن داشته باشید باید سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. اما چه عواملی در بهبود رتبهی سایت تاثیرگذار است؟ این سوالی است که در ادامهی این مطلب به آن پاسخ خواهیم داد.
فاکتورهای سئو سایت
هدف موتورهای جستجو ارائهی نتایجی بیطرفانه است تا اطلاعات مورد نظر شما را تا جایی که ممکن است سریع و دقیق ارائه دهد. برای این منظور، موتورهای جستجو قادر به شناسایی آنلاین تمام اطلاعات مربوط و رتبهبندی آنها بر اساس کیفیت و ارتباط، هستند.
در رتبهبندی وبسایتها به وسیلهی موتورهای جستجو، فاکتورهای زیادی دخیل است. جالب است بدانید موتورهای جستجو میلیاردها بخش از یک داده را میتوانند در کمتر از 0.5 ثانیه تحلیل کنند. کارهایی که شما برای بهبود سایت خود انجام میدهید تاثیر مستقیمی بر رتبهی سئوی سایت شما دارد. مولفههایی مثل تیتر اول (H1)، کلماتی که در توضیحات متا آورده میشود، محتوا و تراکم کلمات کلیدی، لینکها و پیوندها و غیره که میتوانید برای بهبود رتبهی خود استفاده کنید.
اهمیت الگوریتمهای گوگل در سئو سایت
یافتن اطلاعات مفید و کاربردی در شبکهی جهانی وب چیزی است که خیلی اوقات به آن نیاز پیدا میکنیم. وبسایتهای فعال زیادی هستند که غربالگری آنها برای یافتن اطلاعات مرتبط و مفید، کار بسیار مهمی است، به این خاطر موتورهای جستجو از الگوریتمهای پیچیدهای استفاده میکنند.
الگوریتم گوگل با جستجوی صفحات مختلف وب که حاوی کلمهی کلیدی مورد نظر ما است و سپس رتبهبندی کردن هر صفحه بر اساس فاکتورهایی مثل تراکم کلمات کلیدی، کار ما را بسیار آسان میکند. صفحاتی که بالاتر از همه نشان داده میشوند به این معنی است که ارتباط بیشتری با جستجوی شما دارند. صفحاتی که رتبهی بالاتری دارند میزان بازدید و مشاهدهی آنها نیز بیشتر است.
قراردادن کلمات کلیدی در نحوهی یافتن سایتها توسط گوگل تاثیر زیادی دارد. گوگل در سراسر صفحهی وب به دنبال کلمهی کلیدی میگردد اما در بعضی قسمتها وجود آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای مثال کلمه کلیدی در عنوان مطلب میتواند گزینهی خوبی باشد. گوگل همچنین در تیترهای متن نیز کلمه کلیدی را جستجو میکند و بهتر است در تیترها نیز کلمهی کلیدی تکرار شود.
عناوین مهم و تکنیکهای نوشتن مقاله بر اساس سئو
استراتژی سئو یا استراتژی بهینهسازی موتورهای جستجو فرآیند برنامهریزی، طراحی و اجرای مراحل طراحی شده برای بهبود رتبهبندی موتورهای جستجو است. با استفاده از اعمال دستورالعملهای سئو روی محتوای وبسایت خود میتوانید به صدر نتایج گوگل برسید و در نتیجه بازدیدهای بیشتری داشته باشید. سئو سایت، بهینهسازی متن برای موتورهای جستجویی مثل گوگل است. اما سئو سایت به چه صورت انجام میشود؟ در ادامه در مورد این موضوع نکاتی را بیان میکنیم.
سئوی داخلی (سئو سایت داخلی)
سئوی داخلی صفحه به بهینهسازی صفحات وب برای کسب رتبهبندی بهتر در موتور جستجو و بدستآوردن ترافیک بیشتر اشاره دارد. علاوه بر انتشار محتوای مرتبط و با کیفیت، سئو داخلی سایت شامل بهینهسازی عناوین، عناوین و توضیحات متای مناسب و تصاویر است.
ایجاد لیستی از کلمات کلیدی
در بهینهسازی موتور جستجو همه چیز حول محور کلمات کلیدی است. با این وجود تحقیق در مورد کلمات کلیدی عامل موفقیت نیست. پیش از اینکه نگران بهینه بودن وبسایت خود باشید باید بدانید برای چه چیزی باید آن را بهینه کنید و هدف شما چیست.
اولین گام در رتبهبندی یا اولویتبندی کلمات کلیدی، درک چگونگی جستجوی مخاطبان برای محصول یا خدمات شماست. پس از انجام تحقیقات لازم درمورد چگونگی و دفعات استفادهی مخاطبان از عبارات جستجوی مختلف، میتوانید اصطلاحاتی را که میخواهید وبسایت شما در نتایج موتور جستجو نشان دهد، اولویتبندی کنید.
محتوا
یکی از بخشهای مهم سئو سایت، محتواست چرا که برای جلب و جذب مخاطب مورد استفاده قرار میگیرد. مطالب باید آموزشی، جالب، مرتبط، جذاب و قابل اشتراک باشد. محتوا به شکلهای مختلفی میتواند باشد؛ از جملهی آنها میتوان به محتوای صفحات وب، ویدئو، بلاگ، اینفوگرافیک، پادکست و غیره اشاره کرد.
تراکم کلمات کلیدی در متن
تراکم کلمهی کلیدی، تعداد دفعات استفاده از آن کلمه در متن است. دقت داشته باشید از کلمهی کلیدی نه تنها در تیتر یک بلکه در بدنهی متن خود نیز استفاده کنید. سعی کنید بیش از حد از یک کلمه کلیدی استفاده نکنید؛ استفاده از کلمات کلیدی متعارف نیز میتواند کمک کننده باشد.
تیتر اول (H1)
تیتر اولیه و اصلی که برای مطلب خود انتخاب میکنید از اهمیت بالایی برخوردار است. اطمینان حاصل کنید تیتر اول شما با کلمهی کلیدی که میخواهید برای آن نمایش داده شود، مرتبط باشند.
توضیحات متا
تگ توضیحات متا در واقع چکیدهای از محتوای سایت است که برای درک بهتر موتورهای جستجو نوشته میشود. توضیحات متا در افزایش رتبهبندی سایت شما تاثیر زیادی میتواند داشته باشد. علاوه بر اینکه بهتر است در توضیحات متا از جملات کوتاه استفاده کنید کلمهی کلیدی مورد نظر شما نیز باید در آن وجود داشته باشد.
متن جایگزین تصویر یا Alt Text در سئو سایت
از متن جایگزین تصویر برای توصیف ظاهر و عملکرد تصویر در یک صفحه استفاده میشود. اضافه کردن متن جایگزین به تصاویر یک اصل مهم در وب است. کاربران کمبینا که از صفحهخوان استفاده میکنند متن جایگزین تصویر را برای درک تصویر درون صفحه میخوانند.
بعلاوه اگر تصویر به هر دلیلی بارگیری نشود متن جایگزین تصویر به جای آن نمایش داده میشود. استفاده از متن جایگزین تصویر به افزایش رتبه و دسترسی بیشتر به محتوای وبسایت شما کمک میکند.
تعداد کلمات محتوا
تجزیه و تحلیل گوگل، طول متن شما را هم بررسی میکنند. به طور معمول یک متن بلاگ حداقل باید حاوی 300 کلمه باشد. نکتهی مهم این است که هرچه تعداد کلمات متن شما بیشتر باشد گوگل بهتر میتواند بفهمد متن شما در مورد چه موضوعی نوشته شده است. به طور کلی، گوگل تمایل دارد مقالات طولانیتر را در رتبههای بالاتری قرار دهد.
با ابن حال، به خاطر طولانی کردن یک متن نباید کیفیت را نادیده بگیرید. بهتر است متنهایی خوانا و باکیفیت بنویسید و با استفاده از تیترها متن خود را ساختارمند کنید.
سئوی خارجی
سئوی خارجی صفحه شامل بهینهسازیهای خارجی است. از تکنیکهای اصلی مورد استفاده در سئوی خارجی صفحه میتوان به ایجاد بک لینک اشاره کرد. بک لینک با کیفیت از سایتهای خارجی به سایت شما به موتور جستجوی گوگل نشان میدهد که سایت شما باارزش و باکیفیت است و به این ترتیب رتبهی بهتری به سایت شما خواهد داد.
لینکسازی در محتوا
لینک سازی از صفحات دیگر یا وبسایتهای دیگر روشی است که کاربران میتوانند بین صفحات موجود در اینترنت حرکت کنند. موتورهای جستجو از لینکها برای جستجوی وب استفاده میکنند. در واقع لینکهای داخلی و خارجی سایت شما توسط موتور جستجو بررسی میشود.
به این ترتیب با ایجاد لینکهای درست و محتوای مناسب برای مخاطب به موتورهای جستجو (مانند گوگل) نشان میدهید که اهمیت مطالب وبسایت شما چقدر است و با این کار رتبهی بالاتری برای کلمه کلیدیهای خود کسب خواهید کرد. در واقع، با ایجاد لینکهای داخلی بر اهمیت مطالب خود تاکید میکنید.
نکتهی پایانی
همانطور که دیدید سئو شامل تکنیکهای زیادی است که اهمیت زیادی در رتبهبندی و بازدید سایت شما دارند. سئو سایت میتواند به صاحبان کسب و کار کمک کند تا اهداف مختلف خود از جمله معرفی برند، افزایش ترافیک سایت، تبدیل مشتریهای بالقوه به بالفعل و غیره را بدست بیاورند. به همین دلیل برای بازاریابان دیجیتال بسیار مهم است که درک کاملی از سئو سایت داشته باشند و بهترین تغییرات را برای ارتقای سایت خود اعمال کنند.
در نهایت پیشنهاد میکنیم برای خواندن مطالب و مقالات بیشتر به وبسایت
حوزه هنری دیجیتال مراجعه کنید.