شاخص‌های مهم ارزیابی سایت چیست؟

خانه وبلاگ دیجیتال مارکتینگ شاخص‌های مهم ارزیابی سایت چیست؟
با پیشرفت تکنولوژی در دهه‌های اخیر، خدمات الکترونیکی به اشکال مختلفی در سراسر جهان گسترش یافته و بر روی خیلی از بخش‌های تجاری تاثیر گذاشته است. وب‌سایت‌ها با سرعت زیادی تبدیل به کانال‌های اصلی فروش محصولات یا خدمات شده‌اند. خیلی از کسب‌وکارهای کوچک یا متوسط برای کسب درآمد بر وب‌سایت خود تکیه می‌کنند. با این وجود شاخص‌های مهم ارزیابی سایت تا حد بسیار زیادی نادیده گرفته می‌شود. در این مطلب تصمیم داریم در مورد شاخص‌های ارزیابی سایت نکاتی را بیان کنیم. بعلاوه برای درک بیشتر اهمیت داده‌ها، در مورد علت‌های احتمالی و اقدامات لازم برای بهبود عملکرد سایت صحبت خواهیم کرد.

چرا کیفیت وب‌سایت برای پیشرفت کسب‌وکار مهم است؟

کیفیت وب‌سایت برای پیشرفت کسب‌وکار روزانه افراد مختلفی هستند که برای کسب‌وکارها، محصولات، خدمات و غیره در اینترنت جستجو می‌کنند. اگر کسی نیاز به اطلاعاتی دارد به سراغ اینترنت می‌رود. بنابراین برای اینکه مخاطب را به خود جذب کنید لازم است در گوگل ظاهر شوید و ظاهر خوبی هم داشته باشید! ظاهر وب‌‌سایت حائز اهمیت است چرا که می‌تواند اولین تاثیر را بر مخاطبان داشته باشد. اگر وب‌سایت شما را از یک لینک پیشنهادی یا از طریق سرچ گوگل باز کنند این اولین نقطه‌ی تماس شما با آنهاست. پیش از اینکه بخواهند مطالب شما یا محصولاتتان را مشاهده کنند ظاهر آن را می‌بینند. علاوه بر ظاهر وب‌سایت در نظر گرفتن عوامل دیگری که باعث جذب مشتری می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین بررسی کیفیت سایت باتوجه به شاخص‌های مهم ارزیابی می‌تواند نقش موثری بر پیشرفت کسب‌وکار شما داشته باشد.

شاخص‌های مهم ارزیابی سایت

جستجو و بررسی شاخص‌های مهم ارزیابی سایت، درک روشنی از چگونگی عملکرد سایت، اطلاعاتی مربوط به بازدیدکنندگان، هدف آنها و غیره به شما می‌دهد. هیچ دو شرکتی از نظر اهداف وب‌سایت خود، با یکدیگر مشابه نیستند. برای مثال، یک شرکت ممکن است بیشتر تمایل به بهبود ترافیک سایت داشته باشد در حالی که دیگری بر بدست آوردن بازدیدکنندگان بیشتر متمرکز است. صرفنظر از وضعیت فعلی وب‌سایت شما و اهداف مربوط به آن، چند شاخص مهم برای تحلیل وب‌سایت وجود دارد که به آنها اشاره می‌کنیم.

از شاخص‌های مهم ارزیابی سایت می‌توان به نرخ بازگشت مخاطبان اشاره کرد

اگرچه شاید در نگاه اول این شاخص مهم نباشد اما می‌تواند پایه‌ای ساده برای بررسی پتانسیل کلی وب‌سایت شما برای تبدیل مخاطبان باشد. اگر شرکت شما فعالیت خود را تازه آغاز کرده است و بازدید داشتن را در اولویت خود قرار داده، جذب تعداد زیادی بازدیدکننده‌ی جدید می‌تواند بسیار مهم باشد. نرخ کلیک بر وب‌سایت شما به تنهایی نمی‌تواند نشانه‌ی عملکرد خوب شما باشد. خیلی از افراد تنها یک بار به سایت شما رجوع می‌کنند و به سرعت از آن خارج می‌شوند. نرخ بازگشت مخاطبان گزینه‌ی مهمی است که میزان تاثیرگذاری سایت شما را منعکس می‌کند و نشان‌دهنده‌ی این است که وب‌سایت شما چقدر در تشویق مخاطبان به بازگشت به آن، موفق است.

نرخ دفع کاربر

نرخ دفع کاربر در مقابل نرخ بازگشت مخاطبان، میزان دفع کاربر باید در صورت ممکن به حداقل برسد. نرخ دفع کاربر تعداد کسانی را نشان می‌دهد که وب‌سایت شما را باز کرده‌اند و بدون صرف زمان قابل توجه و یا تعامل آن را بسته‌اند. نرخ دفع کاربر بالا می‌تواند نشانه‌ی منابع ضعیف یا بی‌ربط در وب‌سایت شما باشد. برای رفع این مشکل می‌توانید صفحات اصلی را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید.

اطلاعات قیف بازاریابی

بررسی اطلاعات قیف بازاریابی یکی از روش‌های تحلیل و ارزیابی سایت است. روند تصمیم‌گیری خریداران در قیف بازاریابی شامل مراحلی همچون کسب شناخت یا آگاهی، جستجوی اطلاعات، بررسی راه‌های جایگزین ممکن، تصمیم‌گیری برای خرید و ارزیابی است. با بررسی قیف بازاریابی وب‌سایت خود می‌توانید عملکرد کاربران و بازدیدکنندگان را تحلیل کنید. نتایج حاصل از این تحلیل می‌تواند نقاط قوت و ضعف وب‌سایت خود را پیدا گرده و آنها را رفع کنید. برای این کار می‌توانید از ابزارهای تحلیلی اطلاعات قیف بازاریابی مانند Kissmetric استفاده کنید. در این ابزار می‌توانید مراحل مختلف قیف بازاریابی خود را مشاهده کرده و وضعیت و تعداد کاربرانی که آن در سایت شما حضور داشته‌اند، ببینید. به این ترتیب می‌توانید بررسی کنید چه کسانی به هدف تعیین شده‌ی شما پاسخ داده‌اند و چه کسانی صفحه‌ی شما را ترک کرده‌اند.

اهمیت لینک‌های ارجاعی در شاخص‌های مهم ارزیابی سایت

لینک‌سازی در صفحات وب‌سایت می‌تواند پارامتر مهمی برای ارزیابی سایت باشد. لینک‌هایی که به صفحه‌ی شما داده می‌شوند اهمیت محتوا و صفحه‌ی شما را به موتورهای جستجو نشان می‌دهند. بنابراین لازم است برای بالابردن کیفیت لینک‌هایی که به وب‌سایت شما ارجاع داده می‌شود، سرمایه‌گذاری کنید.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که برای فروش محصولات یا خدمات خود سرمایه‌گذاری می‌کنند به دنبال بازگشت سرمایه‌ی اولیه‌ی خود و همینطور سودآوری آن هستند. نرخ بازگشت سرمایه (Return on Investment) یکی از شاخص‌های اصلی و مهم ارزیابی سایت است و نسبت سود بدست آمده به میزان هزینه و سرمایه‌ی صرف‌شده را نشان می‌دهد. سود بدست آمده ممکن است تنها جنبه‌ی مالی نداشته باشد و شامل موارد غیرمالی از جمله برندسازی باشد. در کنار سایر شاخص‌های مهم ارزیابی سایت باید بر ROI نیز تمرکز کرد. چراکه که مخاطب خوب می‌تواند سرمایه‌ی شما را افزایش داده و سود مورد نظر شما را بازگرداند. هرچه نرخ بازگشت سرمایه‌ی شما بالاتر باشد نشان‌دهنده‌ی عملکرد موفق سایت شما است.

پیشرفت هدف از شاخص‌های مهم ارزیابی سایت است

اولین چیزی که پیش از شروع هر پروژه باید از خودتان بپرسید این است: "اهداف کسب‌وکار یا وب‌سایت من چیست؟" پیگیری روند پیشرفت خود از طریق این اهداف بسیار مهم است. اهداف شما باید هوشمندانه، خاص، قابل اندازه‌گیری، واقع‌گرایانع و به موقع باشند. موفقیت یک وب‌سایت چیزی بیش از ظاهر و چشم‌انداز آن است. در واقع یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی وب‌سایت نگاهی عمیق به داده‌ها و اطلاعات داخل سایت و تجزیه و تحلیل آنهاست.

شاخص‌های کم‌اهمیت‌تر در تحلیل سایت

شاخص‌های کم‌اهمیت‌تر در تحلیل سایت

نرخ کلیک

نرخ کلیک به شما نشان می‌دهد کاربران تا حد جذب محتوای سایت شما شده‌اند و بر روی آن کلیک کرده‌اند. با این وجود آنچه در ارزیابی سایت اهمیت دارد نرخ تبدیل است و پایین بودن نرخ کلیک نباید باعث نگرانی شود.

میزان نمایش

میزان نمایش یا Impression یک سایت نیز اهمیت چندانی ندارد. آنچه در موفقیت یک وب‌سایت موثر است فعالیت بازدیدکنندگان در آن است. تبدیل مخاطبان به مشتری‌ها هدف نهایی است. بنابراین اینکه چه تعداد بازدید از سایت شما انجام شده جزو شاخص‌های مهم ارزیابی سایت محسوب نمی‌شود.

رتبه‌بندی در گوگل

خیلی اوقات تلاش بر دریافت رتبه‌ی خوب در گوگل است. اما باید اشاره کنیم داشتن رتبه‌ی خوب در گوگل به تنهایی نمی‌تواند تاثیری در موفقیت وب‌سایت شما داشته باشد. برای این کار لازم است یک قیف بازاریابی طراحی کنید و تلاش کنید مخاطبان را به مشتری‌های خود تبدیل کنید.

شاخص کیفیت ضعیف وب‌سایت چیست؟

شاخص کیفیت ضعیف وب‌سایت در اشکال مختلفی وجود دارد. به طور معمول این ضعف در نقاطی مانند محتوا و بک لینک است. اما اکثر این ضعف ناشی از مولفه‌های فنی نظارت‌نشده است. این مساله ربطی به ظاهر زیبای وب‌سایت یا بزرگ یا کوچک بودن آن ندارد. اساسا اگر وب‌سایت شما دستورالعمل‌های کیفی مورد نظر را نداشته باشد، گوگل تصمیم می‌گیرد آن را در نتایج جستجو نمایش ندهد (یا وب‌سایت شما رتبه‌ی خوبی در نتایج گوگل نخواهد داشت).

سخن پایانی در خصوص شاخص‌های مهم ارزیابی سایت

شاخص‌های مهم ارزیابی سایت در سراسر اینترنت اطلاعات زیادی در مورد شاخص‌های ارزیابی عملکرد سایت وجود دارد. بررسی اینکه کدام یک از اینها می‌تواند برای شما مفید باشد می‌تواند بسیار زمان‌گیر باشد. ما در این مطلب تلاش کردیم این شاخص‌های مهم را تا حد ممکن خلاصه کنیم و مهم‌ترین و مرتبط‌ترین آنها را برای شما بیاوریم. البته این شاخص‌ها با توجه به اهداف هر کسب‌وکار می‌تواند متفاوت باشد. در نهایت به شما پیشنهاد می‌کنیم برای خواندن مطالب بیشتر به وب‌سایت حوزه هنری دیجیتال مراجعه کنید.

برچسب ها:
دسته بندی ها: دیجیتال مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *