حتما با کمپینهای متفاوتی آشنا هستید و نام چند تا از آنها به گوشتان خورده است. کمپینهایی برای حفظ محیط زیست، حمایت از حقوق حیوانات، یا موارد دیگری که بر حسب نیاز شگل گرفتهاند. بعضی از آنها سالها به فعالیت خود ادامه میدهند و بعضی دیگر عمر کوتاهی دارند و صرفا بر اساس نیاز در یک دورهی زمانی تشکیل شدهاند. به طور کلی طراحی کمپین تبلیغاتی، حرکتی آگاهانه از نیاز به سوی هدف است که در اصل ماهیتی تبلیغاتی دارد و به دنبال ترغیب افراد به پیوستن به آن کمپین مورد نظر است. فصای مجازی که این روزها بخش جدایی ناپذیر زندگی شده است، این امکان را فراهم کرده است تا با ابزارهای مختلف و پلتفرمهای متفاوت، کمپینهای متفاوتی ایجاد شود.
طراحی کمپین تبلیغاتی
کمپینهای تبلیغاتی کمپینهایی هستند که به معرفی یک محصول، یک موسسه و یا خدمات آن میپردازد. کمپینهای تبلیغاتی با اهدافی همچون بالابردن میزان فروش محصول یا خدمات خود و همینطور معرفی یک موسسه تشکیل میشوند و اغلب توسط یک دفتر تبلیغاتی یا یک فرد برنامهریزی و صورت میگیرند.
با ایجاد یک کمپین تبلیغاتی موفق میتوانید میزان آگاهی و شناخت در مورد خرمات یا برند خود را افزایش دهید. البته طراحی یک کمپین تبلیغاتی موفق شرط اساسی برای پیشبرد اهداف است. برای این کار بهتر است از پیش برنامهریزیهایی دقیق انجام شود. اهداف اصلی کمپین و همینطور مخاطبان هدف باید انتخاب شده باشند. بعلاوه باید در نظر بگیرید که از کدام نوع تبلیغات برای رسیدن به هدف مورد نظر استفاده خواهد شد.
به هر صورت هر کمپینی برای موفق بودن باید مواردی را در نظر داشته باشد. در ادامهی این مطلب پنج گام برای طراحی کمپین تبلیغاتی موفق را بیان خواهیم کرد.
ماموریت یا هدف طراحی کمپین تبلیغاتی
مهمترین اصل در آغاز هر کار داشتن هدفی مشخص است. شاید بتوان اینطور گفت بدون هدف و برنامهریزی راهاندازی هر کمپینی محکوم به شکست است. پیش از آغاز کار باید در نظر داشته باشیم هدف از کمپین چیست و چه پیامی باید به مخاطب هدف منتقل شود. اهداف یک کمپین میتواند معرفی یک محصول جدید، بالابردن میزان فروش و موارد دیگر باشد.
شناسایی درست هدف و برنامهریزی متناسب با آن میتواند نقش بسزایی در موفقیت کمپین داشته باشد. باید توجه داشته باشید که هدف از ایجاد یک کمپین همیشه افزایش فروش یا سودآوری مالی نیست. در کنار افزایش فروش میتوان به شناختهتر شدن برند، بالابردن اطلاعات مخاطبان، معرفی محصولات جدید و غیره باشد.
پیام
با مشخص شدن هدف ایجاد کمپین باید به دنبال بیان پیام خود به شیوهای مناسب باشید. ایجاد یک کمپین موفق نیاز به پیامی مناسب دارد. برای انتخاب پیام با مدیران فروش یا کسانی که در این زمینه مهارت دارند مشورت کنید و اگر ایدهی مناسبی به دست نیاوردید میتوانید از به دنبال الگویی مبتنی بر پیام سایر تیمهای موفق باشید.
برای انتخاب یک پیام روشن و واضح به جامعهی هدف و همینطور محتوای کمپین توجه داشته باشید.
مخاطبان یا جامعهی هدف
مخاطب از این جهت مهم است که بدانید پیام خود را به چه شیوهای بیان کنید. مخاطبان با توجه سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، شغل، موقعیت اجتماعی و مورادی از این قبیل باید دستهبندی شوند و پیام باید با توجه به این موارد تعیین شده باشد.
محتوای کمپین
محتوای شما میتواند به صورت بروشور، تصاویر گرافیکی یا محتوای متنی و غیره باشد. با توجه به پلتفرمی که دارید میتوانید از شیوهای مناسب برای بیان پیام و محتوای خود استفاده کنید.
رسانهها و تبلیغ کمپین
انتخاب یک رسانهی تبلیغاتی مناسب هم از موارد مهمی است که باید در نظر گرفته شود. همانطور که به جمعآوری اطلاعات لازم و انتخاب پیامی مناسب برای کمپین خود میپردازید باید رسانهای استاندارد و متناسب با جامعه و مخاطبان هدف انتخاب کنید. رسانه بعلاوه میتواند به شما کمک کند بفهمید کار شما چطور پیش میرود.
پیام کمپین تبلیغاتی را میتوان در رسانههای مختلفی مانند مجلات یا روزنامهها، تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردهای شهری و حتی شبکههای مجازی متفاوت منتشر کرد. نکتهی مهم این است که باید توجه داشته باشید که ممکن است مخاطب شما تنها در معرض یکی از این رسانهها قرار گیرد و بنابراین لازم است پیام شما به صورت کامل و جامع در هر کدام از آنها بیان شود.
بعلاوه در طراحی کمپین تبلیغاتی باید به عنصر زمان نیز توجه داشته باشید. تا زمانی که اهداف مورد نظر به دست نیامدهاند کمپین باید وجود داشته باشد.
بودجه و هزینههای تبلیغات
تصمیم دارید برای تبلیغات کمپین خود چه میزان هزینهای را صرف کنید؟ هزینهی تبلیغاتهای تلویزیونی خیلی بیشتر از هزینههای تبلیغات در مجلات و روزنامهها است. بنابراین نیاز است هزینهی تبلیغات کمپین و هزینههای جانبی دیگر را به صورت لیست تهیه کنید و بررسی کنید چطور میتوانید هزینههای خود را کاهش دهید. برای مثال ممکن است نیاز است برای تبلیغات از شبکههای تبلیغاتی سازمانی که با آن همکاری میکنید استفاده کنید و یا برای هزینههای جانبی یا جوایزی که برای مشتریان خود در نظر گرفتهاید به فکر یک اسپانسر باشید.
همیشه برای تبلیغات مجبورید هزینههایی را متحمل شوید. بهترین و موثرترین راه برای رسیدن به اهدافتان ممکن است خیلی ارزان نباشد اما لازم است هنگام در نظر گرفتن بودجهی مورد نظر هم واقعگرا باشید.
بررسی نتایج
با توجه به مسیری که پیش رفتهاید لازم است نتایج را بررسی کنید تا میزان موفقیت کمپین در رسیدن به اهداف مورد نظر را بررسی کنید. مواردی همچون میزان فروش، میزان شناخت نسبت به برند مورد نظر یا حتی تعداد بازدیدهای سایت را باید مورد بررسی قرار دهید.
اگر طی دورهی تشکیل کمپین تبلیغاتی تغییری محسوس نسبت به گذشته ایجاد نشده است شاید لازم باشد در بعضی موارد بازبینی کنید و تغییراتی را اعمال کنید. شاید هیچ تضمینی برای موفق بودن یک راه و روش وجود نداشته باشد اما اگر نکات ضعف و قوت طراحی کمپین تبلیغاتی فعلی یا کمپینهای قبلی خود را بررسی کنید بیشک میتوانید راهی به سوی موفقیت بیشتر پیدا کنید.
گزارش عملکرد طراحی کمپین تبلیغاتی
در نهایت با جمع کردن دادههای خود، دلایل و شکست و موفقیت کمپین، میزان بودجهای که صرف تبلیغات شده و میزان بازخوردی که از آن دریافت کردهاید میتوانید اطلاعات دقیقی بدست بیاورید که نکات قوت و ضعف کمپین تبلیغاتی شما را مشخص کند. به این ترتیب در کمپینهای بعدی با دیدی وسیعتر قدم برخواهید داشت. برای مطالعهی مطالب بیشتر میتوانید به صفحهی
حوزه هنری دیجیتال رجوع کنید.