حداقل محصول پذیرفتنی یا MVP چیست؟
حداقل محصول پذیرفتنی (
MVP /
Minimum Viable Product)
محصولی با ویژگیهای کافی برای جذب مشتریهای اولیه و اعتباریافتن ایدهی آن در چرخهی توسعهی محصول است. در واقع حداقل محصول پذیرفتنی یک طراحی اولیه است تا میزان موفقیت آن در بازار مورد آزمایش قرار گیرد.
برای انجام این آزمایش اولیه، محصول فقط به اساسیترین و اصلیترین ویژگیهای خود نیاز دارد. هر چیزی فراتر از قابلیتهای اصلی مورد نیاز نیست. در واقع نسخهی MVP ابزاری برای تعیین پتانسیلهای یک محصول است. از MVP برای تولید هر محصولی از برنامههای تلفن همراه گرفته تا وبسایت میتوان استفاده کرد.
هدف از MVP چیست؟
اریک رایس یکی از افرادی که مفهوم MVP را همگانی کرد هدف از حداقل محصول پذیرفتنی را اینگونه توصیف میکند: MVP نسخهای از یک محصول جدید است که به تیم اجازه میدهد بیشترین میزان آموزش معتبر در مورد مشتریها را با کمترین تلاش، کسب کنند.
یک تیم به دلایلی ممکن است تمایل داشته باشد یک MVP را توسعه داده و عرضه کند. این دلایل میتواند به صورت زیر باشد:
- عرضهی هرچه سریعتر یک محصول به بازار
- تست کردن ایده با کاربران واقعی پیش از صرف هزینه برای یک محصول کامل
- کسب اطلاعات در مورد اینکه چه چیزی در بازار هدف موفق است و چه چیزی نیست.
علاوه بر اینکه با MVP به شرکت و کسبوکار خود امکان میدهید بدون ساخت کل محصول، ایدهی آن را تایید کنید. همچنین این کار زمان و منابعی که باید استفاده کنید را به حداقل میرساند.
اهمیت MVP
MVP به شما کمک میکند دادههای اولیهای در مورد میزان علاقهی کاربران به محصول خود را تایید کنید. نتایج مثبت این کار چراغ سبزی برای توسعهی نسخهی کامل محصول شماست.
با ایجاد و آزمایش MVP شما میتوانید:
- با اطمینان از سرمایهگذاری بر یک پروژهی موفقیتآمیز در وقت و هزینههای خود صرفهجویی میکنید.
- اطمینان از جذاب بودن یا نبودن محصول برای کاربران بالقوه
- اطلاع یافتن از اینکه از کدام روندها در نسخهی کامل میتوانید استفاده کنید.
- ذخیرهی زمان و بودجه برای محصول نهایی
- جذب زودهنگام سرمایهگذاران
بعلاوه از مفهوم MVP میتوان با خیال راحت در ساخت یک محصول استفاده کرد. این موضوع از این جهت مهم است که محصول شما به روزها یا ماهها زمان برای تکمیل شدن نیاز دارد. بنابراین تعیین کنید کمترین ملزوماتی که برای پایگاه کاربری شما نیاز است کدام هستند و آن را انتخاب کنید. پس از آن میتوانید با فرآیندهایی پیش بروید که محصول شما را ارتقا میدهند. MVP تنها برای بهبود محصولات ما نیست بلکه میتوان از آن برای صرفهجویی در انبوه کارها نیز استفاده کرد.
با داشتن دانش مناسب و استفاده از MVP از بهانهای همچون "فرصت کافی نداریم" میتوان اجتناب کرد. در مقابل زمان کافی برای درک کامل نیازهای مشتریان بدست خواهد آمد. حداقل محصول پذیرفتنی محصولی مانند محصول نهایی شما خواهد بود اما فواید خودش را دارد و در ساخت محصولی متناسب با نیازهای مشتریها کمک میکند.
چطور حداقل محصول پذیرفتنی خود را تعریف کنیم؟
مساله این است که چگونه حداقل محصول پذیرفتنی را تولید کنیم؟ تیم شما چطور متوجه شود که MVP آماده برای راهاندازی است؟ در ادامهی این مطلب چند روش استراتژیک برای کار معرفی میکنیم.
اطمینان حاصل کنید MVP با اهداف شما مطابقت دارد
اولین قدم برای توسعهی MVP، پیش از سنجش اینکه کدام ویژگیها باید ساخته شوند، اطمینان از این است که محصول با اهداف استراتژیک تیم شما مطابقت دارد. این اهداف کدامند؟ آیا منابع شما محدود هستند؟ و غیره اینها سوالاتی هستند که باید پیش از آغاز کار از خودتان بپرسید.
بعلاوه نیاز است از خودتان بپرسید این حداقل محصول پذیرفتنی چه اهدافی را ارائه خواهد داد. آیا کاربران جدیدی برای محصول شما جذب خواهد شد؟
مشکلاتی که قصد حل کردن آنها را دارید و یا بهبودهایی که میخواهید ایجاد کنید را برای مخاطب خود مشخص کنید
وقتی اهداف شما با برنامهی MVP منطبق است میتوانید در مورد راهحلهایی که محصول شما برای مشکلات موجود میخواهد ارائه دهد، فکر کنید. این راهحلها یا مشخصهها نمای کلی محصول را نشان نمیدهند بلکه فقط زیرمجموعهای از آنها هستند. به خاطر داشته باشید که تنها میتوانید بخش کمی از کاربرد را برای MVP خود ایجاد کنید.
لازم است در مورد ویژگیهای محدودی که میخواهید در MVP ارائه دهید استراتژیک عمل کنید. میتوانید در مورد این مساله بر اساس چند فاکتور تصمیم بگیرید. فاکتورهایی مانند:
- تحقیقات کاربر
- تحلیلهای رقابتی
- هزینهی لازم برای اجرای آن و غیره
برنامهی MVP خود را به یک برنامهی اقدام توسعه تبدیل کنید
در این مرحله که عناصر استراتژیک بالا را سنحیدهاید و ویژگیهای محدودی را که برای MVP میخواهید ارائه دهید، تعیین کردهاید، زمان آن رسیده است که آن را به برنامهای برای توسعه تبدیل کنید.
به یاد داشته باشید
محصول شما باید پذیرفتنی باشد. این بدان معنی است که محصول باید به مشتری امکان بدهد تا یک برنامه یا پروژه را کامل کند و همچنین باید تجربهی کاربری خوبی فراهم کند. MPV نمیتواند یک رابط کاربری با ابزارها و ویژگیهای ناتمام باشد و باید محصول فعالی باشد که شرکت شما بتواند آن را بفروشد.
چرا به MVP نیاز داریم؟
در مورد اهداف و اهمیت MVP صحبت کردیم اما یک بار دیگر این سوال را مطرح میکنیم که چرا به آن نیاز داریم؟ به طور کلی هدف از MVP معمولا موارد زیر است:
- بررسی تقاضای بازار برای محصول یا خدمات
- دریافت بازخورد از کاربران
- صرفهجویی و ذخیرهی بودجه
- بدست آوردن مجموعهای از کاربران اولیه
در نتیجهی اینها شما متوجه میشوید آیا مردم واقعا به محصول شما نیاز دارند؟ و آیا صرف بودجه برای این پروژه مقرون به صرفه نیست؟ توسعهی MVP خیلی ارزانتر از توسعهی محصول نهایی تمام میشود و با این وجود برخی از اهداف مورد نظر گروه بدست میآید.
سخن پایانی
اگر تصمیم دارید شانس کسبوکار خود را برای ماندگاری طولانی و سودآور افزایش دهید، رویکرد MVP دقیقا همان چیزی است که به آن نیاز دارید. رویکرد MVP به شما امکان میدهد با کنار گذاشتن ایدههای دستنیافتنی در بودجهی خود صرفهجویی کنید. بعلاوه به این طریق میتوانید محصول خود را به موقع توسعه دهید و پیش از ارائهی محصول نهایی خود، اطلاعاتی در مورد مشتریان خود نیز بدست آورید.
اگرچه شاید تصور کنید ایدهی MVP برای توسعهی برنامههای نرمافزاری مناسب است اما این روش برای محصولات فیزیکی، طراحی و حتی بازاریابی نیز میتواند بسیار کمککننده باشد.
در انتهای این مطلب به شما پیشنهاد میکنیم برای خواندن مطالب بیشتر به وبسایت
حوزه هنری دیجیتال مراجعه کنید.